Hitta ditt framtida lärarjobb hos oss

En eller flera lektorer i matematik med didaktisk inriktning

Södertörns högskola söker Universitets- och högskolelektor i Stockholm


Södertörns högskola är ett dynamiskt lärosäte med unik profil. Vi bedriver forskning och utbildning inom humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap, teknik och utbildningsvetenskap. Sedan starten har vi byggt upp en struktur med hög akademisk kvalitet och stark koppling mellan grundutbildning och forskning. Här finns idag 11 000 studenter och 840 anställda. Högskolan har sitt campus i en kunskapsintensiv och expansiv miljö i Flemingsberg i södra Stockholm. Vi eftersträvar att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Lärarutbildning vid Södertörns högskola 
Södertörns högskola har bedrivit lärarutbildning sedan 1998. Från och med 2006 erbjuds lärarutbildning avsedd för samtliga verksamhetsområden, från förskola till gymnasium. Två program leder till förskollärarexamen, fyra till grundlärarexamen och två till ämneslärarexamen. Med 1300 helårstudieplatser 2013 utgör lärarutbildningen en betydande del av högskolans totala utbildningsverksamhet som omfattar 6 700 helårsstudieplatser. Södertörns högskola har valt en tydlig profil för verksamheten, där det interkulturella förhållningssättet är en viktig utgångspunkt för studierna inom lärarprogrammen. Genom denna profil ska lärarutbildningen förbereda studenterna för de ständigt nya och oväntade möten som urbanisering, globalisering, modernitet och migration skapar
Samtliga institutioner är engagerade i lärarutbildningen. Matematik med didaktisk inriktning är som ämne placerat vid Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik.

Vi sökern eller flera lektorer i matematik med didaktisk inriktning för undervisning på grund- och avancerad nivå inom lärarutbildningen med inriktning mot yngre åldrar. 

Arbetsuppgifter
Anställningen innefattar undervisning på grund- och avancerad nivå inom lärarutbildningen inklusive handledning av självständiga arbeten. Den som anställs förväntas medverka i utvecklingen av såväl utbildning som uppbyggnaden av en forskningsmiljö i matematik med didaktisk inriktning. Forskning på 30 procent ingår i anställningen under de första tre åren. Därefter kan forskning ingå under förutsättning att erforderliga medel erhålls. 
Om högskolan anställer fler än en lektor så gäller ovanstående förutsättningar för forskning för en lektor. För övriga gäller att forskning kan ingå under förutsättning att erforderliga medel erhålls.

Behörighet
Behörig att anställas som lektor är den som har visat pedagogisk skicklighet samt har avlagt doktorsexamen inom matematik med didaktisk inriktning eller annat för anställningen relevant ämne, eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter. Dessutom krävs dokumenterad erfarenhet av undervisning på svenska.
Genomgången högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens är meriterande.

Bedömningsgrund 
Som bedömningsgrunder vid anställning av lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen gälla. Vetenskaplig skicklighet visas genom egen forskning. Pedagogisk skicklighet ska visas genom dokumenterad och väl vitsordad erfarenhet av genomförande och utveckling av utbildning samt skriftligt redovisad pedagogisk grundsyn. Den sökande ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl.
Vetenskaplig och pedagogisk skicklighet ska viktas lika.

För denna anställning har dessutom nedanstående bedömningsgrunder fastställts (i rangordning). Nedanstående punkter ska vara dokumenterade.


• Skicklighet vad avser utvecklingsarbete inom matematik med didaktisk inriktning med fokus på studenters lärande
• Skicklighet i vetenskapligt ledarskap inom till exempel större forskningsmiljöer, större forskningsprojekt, centrumutbildningar eller motsvarande
• Skicklighet att genomföra undervisning på grund- och avancerad nivå inom lärarutbildningen
• Skicklighet att erhålla externa forskningsmedel 
• Skicklighet i handledning av självständiga arbeten på grund och avancerad nivå 
• God samarbetsförmåga 
• God erfarenhet av samverkan 
• God administrativ förmåga

Anställningen
Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid med tillträde snarast. Högskolan kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. 
Vi vill ha din ansökan senast 2015-09-22

Till ansökan bifogas en skiss på en tänkbar vision gällande innehåll och roll för matematik med didaktisk inriktning inom framtidens lärarutbildningen vid Södertörns högskola (maximalt 2 A4-sidor). Observera att ansökan och bilagor som inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdagen inte kommer att beaktas.

Ytterligare upplysningar
Akademisk ledare: Anders J Persson, tel:08-608 47 12, e-mail anders.j.persson@sh.se
Prefekt Minna Räsänen, tel: 08-608 49 80, e-mail: minna.rasanen@sh.se
Biträdande personalchef Tomas Rothstein, tel: 08-608 41 88, e-mail: tomas.rothstein@sh.se 


Välkommen med din ansökan.

För att få mer information om anställningen och för ansökan via högskolans webbplats var vänlig klicka på länken 'ansökan via extern webbplats'

Registrera intresse för jobbet

Arbetsgivare
Södertörns högskola
Postadress
Alfred Nobels Allé 7
14189 Huddinge
Besöksadress
Alfred Nobels Allé 7
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Heltid/ Ej specificerat
Lön
Fast månads- vecko- eller timlön
Individuell lönesättning
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2015-09-22
Antal platser: 1