Hitta ditt framtida lärarjobb hos oss

Doktorand i trafik och väg (transportekonomi)

Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle (Trafik och väg) söker Doktorand i Lund


Lunds universitet grundades 1666 och har under flera år rankats omkring de 100 bästa universiteten i världen. Här finns 42 000 studenter och drygt 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.



Forskningen vid Trafik och väg har traditionellt varit fokuserad kring oskyddade trafikanters framkomlighet och säkerhet, kollektivtrafik samt hållbar transportplanering.

Inom kollektivtrafikområdet bedrivs forskning kring av resenärers preferenser och speciellt hur dessa varierar för olika grupper och grundförutsättningar. Inom Hållbara transporterområdet bedrivs trafikslagsövegripande forskning för att finna lösningar som kan bidra till ett hållbart transportsystem. Inom transportekonomiområdet bedrivs forskning kring resenärers värdering av olika kvalitetsfunktioner i transportsystemet samt vidgade utvärderingsmetoder.

De flesta av oss är civilingenjörer med trafikteknisk utbildning, men vi samarbetar mycket med andra discipliner, som sociologi, psykologi, stadsbyggnad och landskapsarkitektur och är därför intresserade av sökande även från intilliggande områden.

För att stärka forskningsområdet trafikplanering med inriktning mot kollektivtrafik söker vi en doktorand inom forskarutbildningsämnet Trafik och väg, särskild inriktning transportekonomi.

Arbetsuppgifter

Doktoranden skall arbeta med analys av samband mellan sociala och ekonomiska effekter och kollektivtrafik inom Forskningsområde 2 ”Kollektivtrafikens bidrag till samhällsutveckling” vid K2 - Det nationella centrumet för kollektivtrafikforskning. Projektet handlar om att utforska hur kollektivtrafikens bidrag till samhällsutvecklingen förstås och utvärderas. Inom projektet kartläggs och analyseras befintliga nationella och internationella utvärderingsmetoder samt behov och design av nya alternativa utvärderingsmetod/er. Metoder för att studera och analysera dessa samband och utvärderingsmetoder är litteraturstudier samt dataanalys. Egen datainsamling kommer att göras via fältstudier samt intervjuer. Arbetet kommer till största delen att vara förlagt till K2. I arbetsuppgifterna ingår även institutionstjänstgöring (upp till 20 %).

Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som

- avlagt examen på avancerad nivå, eller
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Högskolan får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet, om det finns särskilda skäl. Förordning (2010:1064).

Kraven på särskild behörighet uppfyller den som har ett fördjupningsarbete om minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inom ämnesområdet.

Slutligen krävs att studenten bedöms ha den förmåga som behövs för att klara utbildningen.

Övriga villkor:

I första hand söks en nationalekonom med inriktning mot offentlig ekonomi och ekonometri, men även sökande med annan grundexamen med relevanta meriter kommer att beaktas. Kurser i statistik och kurser med inriktning på trafikplanering är meriterande. Erfarener från regressionsanalyser med större datamaterial är meriterande. God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.

Bedömningsgrunder

Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. 

Bedömningen av förmågan enligt första stycket sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:

- Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. Dessa kan visas genom bilagda handlingar och en eventuell intervju.
- Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. Bedömningen kan exempelvis ske utifrån examensarbetet och en diskussion kring detta vid en eventuell intervju.
- Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation
- Kurser i trafikplanering är meriterande samt erfarenhet från samarbete med andra discipliner.
- Erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning, teknikintresse samt god förmåga att snabbt tillgodogöra sig olika ämnesmässiga perspektiv är viktiga bedömningsgrunder. Även goda kunskaper i statistik är meriterande.
Övrigt

Endast den som är antagen till forskarutbildning får anställas som doktorand. Vi undanber oss kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag pga statliga upphandlingsregler.

Villkor

Tidsbegränsad anställning fyra år enligt HF 5 kap 7§.

 

Lunds universitet eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar alla sökande.

Registrera intresse för jobbet

Arbetsgivare
Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle (Trafik och väg)
Postadress
Box 118
22100 Lund
Besöksadress
Box 118
Varaktighet, arbetstid
6 månader eller längre
Heltid
100 %. Tillträde: Snarast Visstidsanställning
Lön
Fast månads- vecko- eller timlön
Månadslön
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2015-06-23
Antal platser: 1