Hitta ditt framtida lärarjobb hos oss

Lärare i förskola/Förskollärare

Stockholms stad, Verksamhetsområde Förskola söker Lärare i förskola/Förskollärare i Stockholm


Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Bromma är ett stadsdelsområde med ökande befolkning och tillkommande bostäder. Här finns vackra naturområden med naturreservat, strandbad och blandad bebyggelse. De goda kommunikationerna och närheten till centrala staden gör det lätt att ta sig till Bromma.
I våra tio enheter bedrivs en varierad förskoleverksamhet, oftast nära grönområden. Förskolorna har schemalagd reflektions- och planeringstid. Vi lägger särskild fokus på en uppföljningsmodell som bygger på pedagogisk dokumentation, utifrån vilken förskolans personal och barn reflekterar tillsammans. Varje enhet har en pedagogisk ledare/pedagogista. Vi kan erbjuda ett pedagogiskt utvecklingscenter, Idébanken, samt ett resursteam. Vi erbjuder dessutom en femte studiedag gemensam för alla som jobbar i Brommas förskolor.

Nockeby Förskolor utgår från Förskolans Läroplan och dess syn på demokratiska värden. Förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet och möjligheten för barnen att få vara demokratiska medborgare. Förskole vistelsen bygger på glädje, delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt och meningsfullhet
Vi har stark tilltro till barnens intellektuella förmågor och resurser, kooperativt lärande, att vi förstår tillvaron på många olika sätt. Verksamheten tar intryck av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, vilket medför en barnsyn som bygger på det kompetenta barnet, ett barn som kunskapsskapare och framtida värdebärare. Detta innebär att förskolepersonal och barn har en nyfiken, lyssnande, medforskande och reflekterande hållning som bejakar olikheter gentemot varandra och allas arbeten. Den pedagogiska verksamheten präglas av barnens nyfikenhet, tankar och intressen.

Pedagogiska ställningstagande
Vi arbetar utifrån ett projektinriktat arbetssätt som kräver nyfiken, lyssnande och medforskande förskolepersonal där barnens frågor och intressen är utgångspunkten. Ett projektinriktat arbetssätt med ett demokratiskt förhållningssätt där delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt, glädje och meningsfullhet är bärande värden.
Vi ser den pedagogiska miljön som en förutsättning för ett undersökande och utforskande arbetssätt. Den pedagogiska miljön utmanar, inspirerar och stödjer barnen i deras utforskande, i både större och mindre grupper. Miljön är utformad i stationer där barnen gör egna val. Pedagogisk dokumentation är verktyg och underlag som informerar och synliggör barnens och förskolepersonalens arbete och ligger till grund för hur vi utformar, följer upp och utvecklar verksamheten.


ARBETSUPPGIFTER
Ansvara för att förskolans uppdrag genomförs enligt styrdokument; initiera, leda, stödja, genomföra och utvärdera.

KVALIFIKATIONER
Förskollärare med legitimationsbevis eller nyexaminerad förskollärare med examinationsbevis.
Erfarenhet av att driva och leda utvecklingsarbete på förskola.
Hög kompetens utifrån skolverkets kompetensprofiler: mötet med barnet, ledarskap och samverkan
God datavana - word, power point, bild- och filmhantering.



Erfarenhet av arbete på förskola krävs

Registrera intresse för jobbet

Arbetsgivare
Stockholms stad, Verksamhetsområde Förskola
Postadress
Box 15017
16715 Bromma
Besöksadress
Gustavslundsvägen 151 G 16715 Bromma
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-08-13 enligt överenskommelse.
Lön
Fast månads- vecko- eller timlön
Månadslön
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2015-07-31
Antal platser: 1