Hitta ditt framtida lärarjobb hos oss

Postdoktor i datadriven trafik- och mobilitetsstyrning

Kungliga Tekniska högskolan söker Doktorand i Stockholm


KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur ska vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar såväl teknik som humaniora och samhällsvetenskap.



iMobility Lab syftar till att använda data från opportunistiska och traditionella sensorer för att uveckla bättre metoder för multimodal mobilitetsinformation och tjänster för resenärer och godstransporter.

Labbet grundades genom anslaget IBM SUR (Shared University Research) för utvecklandet av “NexTMC3, Next Generation Traffic Management, Communications, and Control Center for Sustainable Urban Transport”. Data från 1500 GPS-utrustade taxibilar, mikrovågsdetektorer längs motorvägnätet, restidskameror, väder- och luftkvalitetssensorer, incidentrapporter, m.m. tas emot i realtid, och många ytterligare datakällor för väg- och kollektivtrafik finns tillgängliga. Labbet är utrustat med omfattande databaser, algoritmer för databehandling och öppna bil- och kollektivtrafiksimuleringsmodeller. Aktiviteterna vid labbet stöds av projekt finansierade av Google, Scania, Volvo, Ericsson, Trafikverket, Stockholms stads trafikkontor, Trafikförvaltningen i Stockholms län, med flera.

Arbetsuppgifter

Institutionen för transportvetenskap, KTH, bjuder in till ansökningar för en heltidstjänst som postdoktor inom området datadriven trafik- och mobilitetsstyrning. Tjänsten är för två år och startar vid tidigast möjliga tidpunkt. Forskningen kommer att kretsa kring användandet av data från olika mobila och stationära sensorer för att skatta och förutse tillståndet i transportsystemen, samt att utveckla effektiva strategier för att utvärdera och optimera systemen. Den framgångsrike kandidaten kommer att vara delaktig i ett flertal projekt inom områdena trafikstyrning och kollektivtrafikledning, och kommer att ha en viktig roll i att driva och utveckla trafikdatabasen och analysverktygen. Den sökande förväntas bidra aktivt i pågående projekt och uppmuntras att utveckla sina egna forskningsidéer utifrån tillgängliga data- och beräkningsresurser.

Kvalifikationer

En doktorsgrad är ett krav. Den sökande förväntas ha en bakgrund inom transportvetenskap, till exempel trafikteknik och modellering med starka kunskaper inom datorvetenskap, eller en bakgrund inom datorvetenskap med ett starkt intresse för transporttillämpningar. Programmeringskunskaper i till exempel Java, Python eller C/C++/C# krävs. Kunskaper inom maskininlärning, data mining, statistik/ekonometri, optimering/reglerteknik, och/eller simulering är meriterande.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista, väl utvecklade analytiska färdigheter, samt färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat vid internationella konferenser och i tidskrifter. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Ansökan ska innehålla följande:

- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper och publikationslista.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.  
- Kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur relaterar de till dina tidigare erfarenheter och framtida mål; max 2 sidor lång.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Dokument inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
- Rekommendationsbrev och kontaktinformation till två referenspersoner.
Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Registrera intresse för jobbet

Arbetsgivare
Kungliga Tekniska högskolan
Postadress
Teknikringen 74D
10044 Stockholm
Besöksadress
Teknikringen 74D
Varaktighet, arbetstid
6 månader eller längre
Heltid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt Visstidsanställning
Lön
Fast månads- vecko- eller timlön
Månadslön
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2015-09-16
Antal platser: 1